Doe mee met de Impact Challenge!

Al jaren wordt veel gemeten en geëvalueerd door goede doelen. Maar iedereen doet dit op zijn eigen manier. Ook zijn er grote verschillen in strategieën, programma’s en activiteiten. Daarom heeft de sector in 2017 het initiatief genomen voor de Impact Challenge om gezamenlijk naar impact te kijken en van elkaar te leren. Dat doen we onder andere met het geven van workshops, het Impact Event, de Impact Award en de Impactwijzer.

We hebben dit jaar weer samen met het CBF een inspirerend programma samengesteld waarin we afwisselend webinars, kijkjes in de keuken bij goede doelen, intervisie en trainingen op het gebied van impact aanbieden om samen met goede doelen mooie stappen te maken met impact gericht werken. Op 29 april vond de aftrap plaats met het webinar 'Impact Challenge: Doe je mee?' Dit webinar stond volledig in het teken van impactmanagement: verantwoordelijkheid nemen voor het uiteindelijke effect van wat je doet als organisatie. Heb je het webinar gemist? Je kan het webinar terugkijken op de site. Actuele informatie vind je op de www.impact-challenge.nl of hou het op de website van Goede Doelen Nederland in de gaten.

IMPACT EVENT EN IMPACT AWARD
Op 19 november is weer het Impact Event. Op het event wordt voor de derde keer de Impact Award uitgereikt. De Impact Award is een prijs voor goede doelen die een bijzondere ontwikkeling hebben doorgemaakt rondom impactgericht werken en hun kennis en ervaringen daarover willen delen met anderen. Vanaf 1 september is het mogelijk voor goede doelen om zich in te schrijven.

IMPACTWIJZER EN ToC's
Impactgericht werken helpt organisaties om hun impact te vergroten en beter zichtbaar te maken. Op de site Impactwijzer vind je informatie over een impactgerichte manier van werken bij het plannen, uitvoeren en evalueren van je activiteiten en over het creëren van een impactgerichte organisatiecultuur. 

Inzicht krijgen in hoe en waarom veranderingen plaatsvinden en hoe deze leiden tot realisatie van impactdoel(stellingen), helpt te bepalen welke activiteiten er nodig zullen zijn om dit te realiseren en welke investering hiervoor nodig is. Met een Theory of Change (ToC) worden de activiteiten en de korte-, middellange- en lange-termijn-veranderingen die hierdoor (gaan) ontstaan expliciet gemaakt en onderbouwd op basis van reeds bestaand bewijs. Een ToC is zowel nuttig bij ondersteuning van strategieontwikkeling en om operationele uitvoering met die strategie in lijn te brengen, als in externe communicatie (wat doen we, voor wie en waarom). De Impactwijzer is recent ge-update met 3 nieuwe ToC's van de Hartstichting, Longfonds en Trees for All. Bekijk ze hier.

De Impact Challenge is een sectorbreed initiatief om de maatschappelijke impact van de goededoelensector te vergroten en meer zichtbaar te maken. De Challenge daagt goede doelen uit om met elkaar te delen, van elkaar te leren en elkaar te inspireren. De Impact Challenge wordt georganiseerd door Goede Doelen Nederland en toezichthouder CBF.

Ledenberichten
Meer ledenberichten