Communicatie Marketing & fondsenwerving

Tips om meer resultaat te halen uit fondsenwervende communicatie

Ook dit jaar organiseert Goede Doelen Nederland in samenwerking met Nassau Fundraising de Breakfast Club: een online rondetafelgesprek met collega fondsenwervers en de experts van Nassau Fundraising. Op dinsdag 7 februari was de eerste editie van 2023. Met gastspreker Mark van den Berg (Leprazending) werd kennis en ervaring uitgewisseld over hoe je meer resultaat kan halen uit de fondsenwervende communicatie van jouw organisatie. Berty Bannor van Nassau maakte een verslag van deze Breakfast Club.

Belangrijke elementen van goede fondsenwervende communicatie
Waar moet je fondsenwervende communicatie aan voldoen? Wat zijn de minimale vereisten? Wat werkt? De groep was het er al snel over eens dat je je als fondsenwerver in ieder geval goed moet kunnen verplaatsen in de donateur. In je fondsenwervende communicatie moet je namelijk raakvlakken kunnen creëren tussen de doelen van de donateur en het doel van jouw organisatie. Mark voegt hier nog de Great Fundraising uitgangspunten aan toe: probleem, oplossing en ambitie. Mark: ‘Wat is het probleem en is dit helder? Wat is de rol van de donateur in de oplossing? Welke droom heb je als organisatie en hoe kun je donateurs meenemen in de stappen om die droom te bereiken? Blijf continu deze vragen stellen en nadenken over hoe je ervoor kan zorgen dat donateurs aangehaakt blijven.’

De Great Fundraising-methode van Alan Clayton verbindt inhoud, communicatie en fondsenwerving om zo de inkomsten uit fondsenwerving substantieel en structureel te laten groeien. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat goede doelen vaak met verschillende interne culturen te maken hebben. Meerdere fondsenwervers geven tijdens de Breakfast Club aan dat dit een herkenbare uitdaging is en dat het niet altijd makkelijk is om aansluiting te vinden tussen deze culturen. Mark geeft hierbij de tip: ‘Het is goed om binnen de organisatie met elkaar in gesprek te blijven, om zowel fondsenwerving als communicatieculturen) te erkennen en beide in hun kracht te zetten in plaats van de consensus te zoeken.’

Hoe haal je meer resultaat uit je website?
Een belangrijk middel voor fondsenwervende communicatie is natuurlijk de website. Welke checklist kun je gebruiken om je fondsenwervende communicatie op je website beter te maken? Focus op het probleem (in tekst en beeld) op je website zijn krachtige tools om de call to action weer te geven. En door een zichtbare doneer button in beeld te brengen, is het voor een bezoeker duidelijk wat er nodig is. Mark: ‘Vergeet hierbij niet dat mensen aan mensen willen geven, niet aan organisaties. Als organisatie moet je daarom proberen om een zo direct mogelijk verband te leggen tussen donateur en de einddoelgroep. Je communicatie op de website gaat dus niet over je organisatie alleen, maar vooral over de donateur en de impact die hij/zij kan maken.’

Welke insteek past het beste bij je fondsenwervende communicatie?
Voorafgaand aan de Breakfast Club konden de deelnemers vragen stellen die tijdens de sessie werden besproken. Hoe stel je de giftvraag? Op welke manieren kun je gift-voorstellen benoemen in je fondsenwervende communicatie? Spreek je iemand aan met ‘je’ of ‘u’? Er werden verschillende ervaringen uitgewisseld.

De rode draad? Blijf in je communicatie schetsen wat er gebeurt als iemand geeft, maar ook wat er gebeurt als er niet wordt gegeven. Hierbij kan de Great Fundraising methode helpen. Door het probleem te illustreren kun je mensen inspireren om mee te helpen. Aansluiten bij wat donateurs belangrijk vinden is hierbij nodig om mensen in actie te krijgen. En door het verhaal te eindigen met een vraag om een bijdrage, laat je concreet zien wat helpt om het probleem op te lossen. Mark voegt hier nog aan toe: ‘Het liefst verklein je de afstand tussen de donateur en de organisatie. Belangrijk hierbij is om te weten wat bij het profiel van je donateurs past. Weet tegen wie je praat. Dan kun je veel relevanter communiceren. Ken je donateurs, zodat je ze kunt erkennen.’

Het was weer een inspirerende start van de dag en we kijken uit naar de volgende Breakfast Club op 4 april! Ben jij er dan ook bij?

De Breakfast Clubs komen voort uit de samenwerking met Nassau Fundraising, onze partner op het gebied van relatiegerichte fondsenwerving trainingen. Leden ontvangen 10% korting op de reguliere trainingen van Nassau Fundraising. Geef bij je aanmelding voor de trainingen aan dat je lid bent van Goede Doelen Nederland als je van deze korting gebruik wilt maken. Lees hier meer over de samenwerking en het ledenvoordeel.

Laatste ledenberichten

MDT nieuwe subsidie beschikbaar voor 2024
Maatschappelijke Diensttijd gaat door in 2024
Vrijwilligersmanagement
Handen op elkaar Alpina 740x320
Kortingen collectieve zorgverzekering Goede Doelen Nederland zijn bekend
Inkoop
DPG foto 740x320 met tekst
Uitbreiding inkoopsamenwerking DPG Media
Inkoop