ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling)

GEVEN AAN GOEDE DOELEN MOET FISCAAL ONDERSTEUND WORDEN
Goededoelenorganisaties en donateurs kunnen gebruikmaken van belastingvoordelen voor schenkingen en nalatenschappen. Fiscale voordelen stimuleert mensen om steun te geven aan projecten en organisaties die oplossingen bieden voor maatschappelijke problemen. Goede doelen Nederland vindt dat dit zo moet blijven. Ook bij de uitvoering van werkzaamheden zouden goede doelen gebruik moeten kunnen maken van belastingvoordelen of in elk geval niet beperkt moeten worden door de fiscus.

Fiscale voordelen zijn alleen mogelijk als het goede doel geregistreerd staat als ANBI (algemeen nut beogende instelling). Alle leden van Goede Doelen Nederland hebben de ANBI-status. Maar niet alle ANBI's zijn een goed doel. Bovendien bestaan naast de ANBI’s ook de zogenoemde Sociaal Belang Behartigende instellingen (SBBI’s). Het gaat om instellingen die een particulier belang dienen, maar daarbij tegelijkertijd ook een sociaal belang behartigen, zoals een sportclub of een scoutingvereniging. Ook voor hen geldt een belastingvoordeel.

ANBI IS GEEN KEURMERK
De ANBI-status is een voorwaarde om voor fiscale voordelen in aanmerking te komen. ANBI is geen keurmerk. Voor goede doelen is er een Erkenningsregeling dat verder gaat dan de ANBI-eisen. Een Erkenning wordt toegekend door het CBF, de onafhankelijke toezichthouder van goede doelen.

Margreet Plug

directeur Goede Doelen Nederland/Nederland Filantropieland
    06-52 34 50 48
    Externe links