Niketan en Simavi winnen Impact Challenge Award 2021

Tijdens het online Impact Event op vrijdag 19 november 2021 is voor de derde keer de Impact Challenge Award uitgereikt. Deze prijs is voor het meest inspirerend project op het gebied van impactgericht werken. De finalisten in de categorie organisaties tot € 500.000 baten per jaar waren Niketan, Blijdschap Voor De Dieren en Wakibi. In de categorie organisaties vanaf € 500.000 baten per jaar waren dit Simavi, Fier en Longfonds. Samen met de vakjury koos het publiek ter plekke de winnaars: Niketan en Simavi. Naast de uitreiking werden, via een livestream vanuit het gebouw van de Nationale Postcodeloterij in Amsterdam, presentaties gegeven door Gerjob Lootens (CBF) over de Impact Challenge en Kees Klomp (lector Betekeniseconomie aan de Hogeschool Rotterdam) over een economie waarin waarde wint van geld.

Niketan
Niketan helpt kinderen met een handicap in Bangladesh om ze een gelijkwaardige plek in de samenleving te geven. Door de coronapandemie veranderde hun werkwijze. Niketan besloot niet alleen de kinderen te helpen, maar ook financiële ondersteuning te geven aan de gezinnen. Het geld bleek goed te worden besteed. Deze ervaring leerde Niketan te vertrouwen op de keuzes van de mensen die zij helpen.

Niketan krijgt als winnaar van de categorie tot € 500.000 per jaar een persoonlijke wetenschapper. MA. Robin Aarts van de Maastricht University trekt een half jaar met de organisatie op. Zij gaat helpen om de volgende stap te zetten in impactmanagement. Blijdschap voor de Dieren en Wakibi winnen een e‑learning van Avance Impact. De e‑learning bevat video’s en lessen met concrete opdrachten en live-sessies. Deelnemers worden zo opgeleid tot impactexperts.

Simavi
Simavi presenteerde hun Ritu-programma in Bangladesh. Het doel van dit programma is het verbeteren van de menstruele gezondheid & hygiëne en welzijn van schoolmeisjes tijdens hun menstruatie door ze de juiste informatie te geven, toegang tot geschikte wc’s en biologisch afbreekbaar maandverband. Het project leek te werken: meisjes konden ook tijdens hun menstruatie naar school en kregen zo meer zelfvertrouwen. Een jaar later bleek dat het programma niet duurzaam succesvol was. Een les die Simavi deelde: blijf je resultaten voortdurend meten. En deel je resultaten ook als ze minder positief zijn.

Simavi krijgt als winnaar van de categorie vanaf € 500.000 per jaar een persoonlijke impact-team met experts van ABNAMRO. Dit impact-team wordt in overleg met de organisatie op maat samengesteld. MDF en Sinzer stellen een dag consult beschikbaar voor Fier en het Longfonds om de impact van deze organisaties nog verder te vergroten.

Beide winnaars ontvingen een wissel-award, een kunstwerk van glas, gemaakt door kunstenares Michelle Veldman.

Jury
De voorselectie van de zes finalisten werd gedaan door Paul Smeets ( Professor of Philanthropy and Sustainable Finance at Maastricht University) en MA. Robin Aarts (Maastricht University). De winnaars werden gekozen door de vakjury, bestaande uit dr. Sara Kinsbergen (docent Culturele antropologie en Ontwikkelingsstudies Radboud Universiteit), Tjeerd Krumpelman (ABN AMRO, Global head of advisory, reporting & engagement) en Marleen Janssen Groesbeek (Lector Sustainable Finance & Accounting Avans Hogeschool) en de stemmen van het publiek. Het juryoordeel bepaalde 65% en de publieksscore 35% van het eindcijfer.

Initiatiefnemers
De Impact Challenge is een sectorbreed initiatief van Erkende goede doelen, de brancheorganisaties Goede Doelen Nederland en Partos en Toezichthouder CBF. Impact Centre Erasmus, PwC en ABN AMRO zijn partner van de Impact Challenge. De Impact Challenge Award en Impact Event zijn onderdeel van de Impact Challenge.

Laatste nieuws

Euros geld briefjes 740x320
Onderscheid in risiconiveau stichtingen in derde National Risk Assessment
Tweedekamer
De evaluatie van de giftenaftrek afgerond
Stichting reclame code
Nieuwe Consumenten Adviesraad bij Stichting Reclame Code