Reactie Goede Doelen Nederland op het Artikel in de Volkskrant

Op 23 september kopte de Volkskrant op de voorpagina: ‘Vaste gevers haken af bij grote goede doelen’.

In het artikel presenteert de Volkskrant de resultaten van het jaarlijkse onderzoek naar de inkomsten en bestedingen van de 25 grootste goede doelen. Elk jaar belicht de Volkskrant daarbij een opvallende ontwikkeling. Dit jaar viel het de Volkskrant op dat bij een aantal grote goede doelen een daling was te zien van het aantal donateurs/leden.

Goede Doelen Nederland ziet dat het voor goede doelen lastiger wordt om nieuwe donateurs voor langere tijd aan zich te binden. Eigen onderzoek onder een groot aantal van onze leden laat zien dat gemiddeld sprake is van een lichte daling in het aantal donateurs/leden in 2018 ten opzichte van 2017. We zien echter ook grote verschillen per organisatie. Er zijn uitschieters beide kanten op. Organisaties die veel donateurs/leden hebben verloren. Maar ook organisaties die er juist veel donateurs/leden bij krijgen omdat er bijvoorbeeld een specifieke actie was of omdat er veel maatschappelijke aandacht was voor een ziekte zoals Alzheimer. Per jaar kan dit per organisatie dus nogal verschillen. Volgend jaar kan dit beeld er dus zomaar -weer anders uitzien.

Onze leden zien natuurlijk ook dat de wereld verandert en de nieuwe generatie donateurs anders wil bijdragen aan maatschappelijke doelen. Met name de jongere generatie wil anders betrokken worden en anders verbonden zijn met goede doelen. Steun aan goede doelen wordt daardoor vluchtiger, door eenmalig bij te dragen aan een actie, gerichter door bij te dragen aan een concreet project en actiever door zelf te rennen, lopen, fietsen en door crowdfunding. Je ziet nu al dat goede doelen dit faciliteren en meer inspelen op nieuwe vormen van verbinding. Het benaderen van de nieuwe generatie donateurs is voor goede doelen de komende jaren een grote uitdaging. Goede doelen zijn daar volop mee bezig. Er zijn al vele goede voorbeelden, maar het kost ook tijd, zegt Margreet Plug, waarnemend directeur Goede Doelen Nederland.

Tegelijkertijd zien we ook dat door nieuwe wetgeving, zoals nu de AVG en straks mogelijk de wet op de telemarketing, het steeds moeilijker wordt om donateurs te benaderen. Dit is een belangrijk aandachtspunt. Niet alleen voor de sector, maar ook voor de overheid gezien het grote maatschappelijke belang van het werk van goede doelen.

Luister hier naar de reactie van Goede Doelen Nederland in BNR-nieuws 23 september
Kijk hier naar de reactie van Goede Doelen Nederland in de uitzending van Hart van Nederland 23 september
Lees hier het artikel van de Volkskrant en hier het achtergrond verhaal

Laatste nieuws

Impact fair
Kom op 4 april naar de Impact Fair: de grootste Impact Experience van Europa
Telemarketing
Code Telemarketing is herzien en wordt voorgelegd aan de Reclame Code Commissie
In gesprek over de waarde van goede doelen voor onze samenleving
Wat maakt goede doelen onmisbaar voor onze samenleving