Straatwerving

Veel goede doelen maken gebruik van straatwerving: het werven van donateurs, collectanten, vrijwilligers, of het verkopen van loten, op straat. Dit gebeurt bijvoorbeeld in winkelgebieden of op evenementen. Het werven kan met zowel eigen wervers of wervers via een wervingsbureau.

Goede Doelen Nederland vindt het belangrijk dat haar leden uitsluitend op een verantwoorde manier aan straatwerving doen en dat de wervers zich houden aan afspraken rondom straatwerving en de geldende gedragscodes zoals de DDMA Gedragscode Fieldmarketing (GFM). In deze Gedragscode zijn de gedragsregels opgenomen die van toepassing zijn op de Fieldmarketingdiensten. Fieldmarketing is de verzamelnaam voor werving op straat en aan de deur. Het omvat directe verkoop, leden-, abonnee- en donateurswerving en het uitdelen van flyers of samples in winkelstraten en winkelcentra. De GFM heeft tot doel dat deze marketing wordt ingezet op een verantwoorde manier zodat het vertrouwen van de consument in Fieldmarketing niet wordt geschaad.

Uit het onderzoek Wervingslandschap in kaart (december 2019 – februari 2020) van Goede Doelen Nederland blijkt dat straatwerving het meest wordt ingezet voor het werven nieuwe donateurs. Bijna alle goede doelen maken hiervoor gebruik van wervingsbureaus met wervers in loondienst. De helft van goede doelen werft 0-20% van alle nieuwe donateurs via straatwerving. De helft behoudt deze nieuwe donateurs minimaal 2 jaar of langer.

Stel een vraag

Nicole Mooij

beleidsmedewerker
020 - 422 99 77
Email
Documenten
Bekijk ook
Externe links