Inzet radio & tv

Goede doelen vragen via verschillende kanalen steun van het publiek. Diverse goede doelen maken gebruik van reclamezendtijd op radio en tv, zowel  via de commerciële omroepen als via de publieke omroep (STER). In veel gevallen gelden kortingen voor charitatieve organisaties. In 2020 is Goede Doelen Nederland een langdurigere inkoopsamenwerking aangegaan met FD Mediagroep. Leden ontvangen forse kortingen op de toch al lage charitatieve tarieven die zij voor goede doelen hanteren voor adverteren in het Financieel Dagblad of op BNR Nieuwsradio. Hier lees je meer informatie over de samenwerking en tarieven.

WET- EN REGELGEVING 
In juli 2020 is de Mediawet 2008 aangepast. Voor de aanvankelijke plannen om op de NPO met ingang van 2022 voor 20:00 uur geen reclame meer uit te zenden is een alternatief  gevonden. Dit omdat de wereld er inmiddels anders uit ziet; er heerst een pandemie en de reclame-inkomsten staan onder druk. De nieuwe afspraak is om het aantal reclameminuten op NPO 1, 2 en 3 vanaf 2022 in vijf jaar tijd stapsgewijs af te bouwen tot de helft van het huidige aantal. Daarnaast stopt de NPO vanaf 1 januari 2021 met reclame op de online aanbodkanalen. Ook de reclame rond kinderprogramma’s op tv wordt per die datum beëindigd.

SOCUTERA 
Via de publieke omroep is het, naast de STER-reclame zendtijd, ook mogelijk om tegen een sterk gereduceerd tarief jouw goede doel in beeld te brengen via Socutera zendtijd. Elke week staat bij Socutera één goed doel centraal op NPO 1, 2 en 3, met vijf vaste uitzendingen (90 tot 95 seconden) en gemiddeld zes korte spots (20 tot 30 seconden) op variabele momenten.

Inschrijven voor zendtijd bij Socutera kan alleen als je een erkend goed doel bent. Voor meer informatie klik hier.

Stel een vraag

Nicole Mooij

beleidsmedewerker
020 - 422 99 77
Email
Externe links