Direct mail

Werving via post (direct mailing) is een veelgebruikt kanaal voor goede doelen om donateurs en vrijwilligers te werven. Hiervoor worden verschillende soorten direct mailing gebruikt: 

  • Reclamepost op naam (geadresseerde en gepersonaliseerde direct mailing). Dit kunnen bestaande of potentiële donateurs zijn of aangekochte adresgegevens. 
  • Aan de bewoners van dit adres (geadresseerde niet gepersonaliseerde direct mailing). 
  • Huis-aan-huis reclame (ongeadresseerde direct mailing zonder een adres). 

POST ALS WERVINGSKANAAL
Uit het onderzoek Wervingslandschap in kaart (2020) van Goede Doelen Nederland blijkt dat geadresseerde en gepersonaliseerde direct mailing het meest gebruikte wervingskanaal is (89%) na e-mail. Geadresseerde en gepersonaliseerde direct mailing wordt vooral gebruikt voor het vragen van extra giften, bedanken voor giften/donaties en informeren over wat er met de gift is gedaan. De meerderheid van goede doelen werft 0-20% van nieuwe donateurs met geadresseerde en gepersonaliseerde direct mailing. Bijna de helft behoudt deze nieuwe donateurs langer dan twee jaar. Geadresseerde niet gepersonaliseerde direct mailing en ongeadresseerde direct mailing zijn de minst gebruikte kanalen voor werving.

GEADRESSEERDE RECLAMEPOST
Goede doelen hechten aan goede relaties met het publiek, daarom zijn er diverse codes en richtlijnen die maatschappelijk verantwoorde fondsenwerving borgen. Ook voor het inzetten van geadresseerde reclamepost. 

CODE POSTFILTER
Samen met andere sectoren die dit kanaal inzetten, heeft Goede Doelen Nederland in 2009 Postfilter ingericht. De Code Postfilter die hier bij hoort is een vorm van zelfregulering die bepaalt dat bij geadresseerde reclame post aan mensen waar nog geen klantrelatie mee is, het bestand door de Postfilter gehaald moet worden. Mensen die geen post willen ontvangen kunnen zich hier in registeren en worden ontdubbeld door Postfilter. Voor leden van Goede Doelen Nederland is het gebruik van Postfilter verplicht en gekoppeld aan het lidmaatschap. Code Postfilter is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code.

Aangepaste Code Postfilter per 1 april 2021
In 2020 is de Code Postfilter geëvalueerd en aangepast. De aanpassingen bieden afzenders van geadresseerde reclamepost, waaronder goede doelen, duidelijkere richtlijnen. Voor de ontvangers wordt het makkelijker om aan te geven welke post ze wel en niet willen ontvangen. De meest opvallende wijziging is dat afzenders van geadresseerde reclamepost voortaan verplicht zijn om op of in de post te vermelden hoe ontvangers zich hiervoor af kunnen melden.
De Code Postfilter staat onder DOCUMENTEN. 

Q&A Code Postfilter
We hebben diverse vragen van leden ontvangen naar aanleiding van de wijziging van Code Postfilter per 1 april 2021. We hebben de meest gestelde vragen gebundeld in een Q&A. Deze kun je downloaden onder DOCUMENTEN (achter de inlog).

ONGEADRESSEERDE POST (HUIS-AAN-HUIS RECLAME)
Consumenten kunnen via een JA/NEE sticker op de brievenbus aangeven geen ongeadresseerde reclamepost te willen ontvangen. In 2018 is in Amsterdam voor het eerst de JA/JA sticker geïntroduceerd. Dit betekent dat bewoners actief zelf moeten aangeven als zij ongeadresseerde reclamefolders willen ontvangen met een JA/JA sticker op de brievenbus. In Amsterdam wordt de JA/JA sticker sinds januari 2018 gebruikt en in Utrecht, Haarlem en Tilburg sinds januari 2020. Er zijn nog geen plannen om dit beleid landelijk door te voeren. Wel is het mogelijk dat meer gemeenten volgen. Ongeadresseerde direct mailing is het minst gebruikte wervingskanaal blijkt uit het onderzoek Wervingslandschap in kaart (2020) van Goede Doelen Nederland.

Stel een vraag

Nicole Mooij

beleidsmedewerker
020 - 422 99 77
Email
Documenten
Bekijk ook
Externe links
Gerelateerde Ledenberichten

Q...

We hebben de belangrijkste wijzigingen en de me