Terugkijken kennissessie Data-analyse van geefgedrag

Online kennissessie Data-analyse van geefgedrag gemist? Je kunt de sessie nu terugkijken.

Goede Doelen Nederland organiseerde samen met Data Inside op 28 januari deze kennissessie waarin inzichten werden gegeven in het geefgedrag in 2020. Sinds de start van de coronacrisis is Data Inside begonnen met het Dashboard Fondsenwerving in NederlandHet dashboard geeft met name inzicht in particuliere giften en laat trends zien in inkomsten van goede doelen, aantal giften, het gemiddelde giftbedrag, instroom van eenmalige losse giften en gestarte en beëindigde periodieke giften. Geaggregeerde data (niet herleidbaar naar de individuele donateur) van 24 erkende goede doelen zijn hiervoor gebruikt om zo meer inzicht te geven in de fondsenwervingsmarkt.

Het dashboard werd tijdens het webinar als uitgangspunt gebruikt om data van 2020 te analyseren. Zo werd bijvoorbeeld getoond dat bij de 24 geanalyseerde goede doelen de inkomsten uit Direct Mail in 2020 gemiddeld iets hoger was dan in 2019. Ook de inkomsten uit online werving zijn gestegen. Inkomsten uit evenementen zijn begrijpelijk in 2020 flink gedaald. Het aantal eenmalige giften daalt de laatste jaren, maar het gemiddelde giftbedrag groeit juist. Ook is er de afgelopen jaren een dip te zien bij de inkomsten in de maand augustus en een piek in december.

Klik hier voor de pagina met de link naar de opname. Je vindt hier - achter de inlog - de presentatie en de video.

 

 

 

Ledenberichten
Meer ledenberichten