Jellow: 5 redenen waarom goede doelen en freelancers samenwerken

Jellow is een online freelance netwerk opgebouwd door bedrijven en freelancers, met als doel om sneller en eenvoudiger met elkaar in contact te komen zonder tussenkomst van een intermediair. Regelmatig spreekt Jellow organisaties die omkomen in het werk en met spoed een paar extra handen of specifieke kennis nodig hebben. Vaak wordt dan gekozen om een freelancer in te huren in plaats van een vaste werknemer.

Wanneer nagedacht wordt over het inhuren van een freelancer denkt men meestal eerst aan de contractuele- en financiële voordelen. Bijvoorbeeld: je kan eenvoudig een contract opstellen voor een exacte periode en je hebt geen ‘last’ van belastingen en sociale premies. Een samenwerking aangaan met een freelancer gaat echter veel verder. Jellow geeft de 5 belangrijkste redenen waarom goede doelen en freelancers samenwerken:

1. Freelancers willen een (maatschappelijke) bijdrage leveren
Freelancers staan erom bekend dat zij hun opdrachtgevers zorgvuldig uitkiezen. Uit recent onderzoek van Adapt Groep en ABN AMRO, waaraan 900 freelancers deelnamen, is gebleken dat freelancers veel waarde hechten aan zingeving. De opdracht(gever) moet niet alleen aansluiten bij de passie van de freelancer, maar ook een geloofwaardige boodschap uitdragen. Daarnaast doen freelancers, net als grote bedrijven, ook aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zij vinden het belangrijk dat goede doelen en andere maatschappelijk verantwoorde organisaties mee kunnen profiteren van hun expertise. Denk hierbij aan Marketing, Communicatie, Projectmanagers en Fondsenwervers, maar ook aan HR, Finance en ICT.

2. Freelancers zijn experts 
Freelancers kiezen (vaak) een specialisme waarin zij veel interesse hebben. Omdat zij vervolgens worden ingehuurd voor hun specialisme, gaan zij gericht en gemotiveerd aan het werk.  Een belangrijke reden voor opdrachtgevers voor het inhuren van een freelancer is de behoefte aan de ervaring, kennis en passie van een specialist. Het aantal freelancers in Nederland groeit snel. Freelancers die met ‘elkaar’ concurreren, stunten niet met prijzen om een opdracht binnen te halen. Ze onderscheiden zich juist van elkaar door een niche te zoeken en zich nog meer te specialiseren. Zo vind je zeer gespecialiseerde freelancers voor een specifieke opdracht. 

3. Freelancers kunnen kennis overbrengen
​Een freelancer doet kennis op tijdens elke opdracht die hij/zij uitvoert. Zeker wanneer een freelancer voor veel verschillende organisaties heeft gewerkt, heeft hij/zij zijn/haar expertise ingezet in verschillende situaties. Dit betekent dat de freelancer een goede inschatting kan maken van de behoeften van jouw organisatie. Veel freelancers zijn bereid om kennis te delen met anderen, dus ook met opdrachtgevers en hun werknemers. 

4. Freelancers hebben een ondernemende mindset
​Freelancers zijn vaak op de hoogte van de laatste handige tools en snufjes binnen hun vak. Ook zijn ze continu bezig met ondernemen, ontwikkelen en groeien. Een freelancer is zijn/haar eigen imago. Een goed uitgevoerde opdracht kan leiden tot een interessante nieuwe opdracht. Elke opgeleverde opdracht wordt gekoppeld aan hun naam en vormt een bron van marketing, netwerk en nieuwe kansen.

5. Met freelancers bouw je aan - en speel je in - op de toekomst
De flexeconomie is echt begonnen: de toekomst van freelancers ziet er goed uit. Uit het eerdergenoemde onderzoek van Adapt Groep en ABN AMRO blijkt dat de toegevoegde waarde van freelancers de laatste tien jaar is toegenomen en dat de freelancer een grotere rol in de wereld van werk en economie heeft dan ooit tevoren. Hierop kan je inspelen door jouw netwerk in kaart te brengen, door een poule op te bouwen met freelancers die jij kent of waarmee je hebt samengewerkt, door jouw netwerk verder op te bouwen en/of door kennis te maken met het hebben van een flexibele schil.

In deze video stellen Tom en Laura van Jellow zich voor.

Jellow is partner van Goede Doelen Nederland op het gebied van HR. Leden krijgen korting op de dienstverlening van Jellow. Lees hier meer over het ledenvoordeel. Wil je kennis maken met Jellow, neem dan contact op met Tom van der Veer via tom@jellow.nl of 035 – 73 70 352.

Ledenberichten
Meer ledenberichten