Brede steun Tweede Kamer voor invoering opt-in

In de Tweede Kamer is brede steun voor de invoering van een opt-in voor telemarketing. Goede Doelen Nederland zal blijven inzetten op een bijzondere behandeling van goede doelen. Met de Werkgroep Telemarketing is de bijzondere positie van goede doelen beschreven en vertaald in een mogelijke inzet.

Vorige week sprak de Tweede Kamer in een Algemeen Overleg (AO) met staatssecretaris Keijzer (EZK) over de zogenaamde consumentenagenda. Belangrijk onderdeel daarvan is de invoering van een opt-in systeem voor telemarketing. Dit betekent dat burgers alleen na hun expliciete instemming gebeld mogen worden en dat het Bel-me-niet-register vervalt.

In oktober 2018 kondigde de staatsecretaris haar plannen aan. In de Tweede Kamer is brede steun voor de invoering van een opt-in voor telemarketing. Tijdens het overleg werd door enkele Kamerleden aandacht gevraagd voor de bijzondere positie van goede doelen. Vooralsnog lijkt de staatssecretaris niet van plan de goede doelen anders te behandelen dan het bedrijfsleven.

Goede Doelen Nederland zal blijven inzetten op een bijzondere behandeling van goede doelen. Het kan niet zo zijn dat goede doelen voor het benaderen van (potentiële) donateurs aan dezelfde regels moeten voldoen als commerciële partijen. In de komende maanden wordt een wetsvoorstel voorbereid dat naar verwachting in de zomer in consultatie gaat. Met de Werkgroep Telemarketing is een eerste aanzet gedaan om de bijzondere positie van goede doelen te vertalen in een duidelijk inzet. Op korte termijn zal de Werkgroep Telemarketing, eventueel samen met experts, de vervolgacties bespreken en bepalen.

Ledenberichten
Meer ledenberichten