Aan de slag met kunstmatige intelligentie: een use case met voordekunst

Op 31 maart organiseerde Goede Doelen Nederland een online kennissessie over de toepassing van kunstmatige intelligentie (KI). De sessie kwam tot stand in het kader van het programma Verkenning van de Toekomst, waarin Goede Doelen Nederland de nieuwe mogelijkheden die de ‘digitale transformatie’ met zich meebrengt, verkent. Dit doen wij samen met ABN AMRO en de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Voor Stichting voordekunst heeft bachelor studente Maura van der Linden van de UvA KI-onderzoek gedaan naar de succesfactoren van crowdfunding platforms. Naast literatuuronderzoek heeft Maura een data-analyse gedaan van ruim 3.000 projecten, waarvan de campagne-data aangeleverd is door voordekunst. Ze kreeg hiervoor technische ondersteuning van data scientists van het Innovation Centre van ABN AMRO. Op basis van haar onderzoek weet Maura nu de belangrijkste factoren te formuleren die positief, negatief of helemaal niet bijdragen aan het succes van crowdfundingcampagnes. Maura vertelde tijdens de sessie samen met contentmarketeer Michelle van Doorn van voordekunst over de uitkomsten van haar onderzoek en de prettige samenwerking.

'Veruit de belangrijkste succesfactoren is het aantal updates dat de campagne eigenaren plaatsen en de tegenprestaties. Hoe meer updates en tegenprestaties, hoe groter de kans op succes', vertelt Maura. Verder zegt Maura dat de negatieve factoren bijvoorbeeld een te hoog doelbedrag en een te lange projectbeschrijving zijn. Het aantal afbeeldingen in een projectbeschrijving of het specifieke thema van een campagne blijken geen effect te hebben op het succes.

'Het is leuk om te zien dat dit onderzoek een groot deel van wat wij al vermoedden bevestigt', zegt Michelle van Doorn van voordekunst. 'Met deze inzichten kunnen wij onze crowdfunders nog gerichter en persoonlijker ondersteunen in het behalen van hun doelbedrag en het vinden van publiek voor hun creatieve project.'

Daarnaast schoven ook Bart van Kreel, Relatiemanager Instituten & Charitas bij ABN AMRO, en Dr. Sander van Splunter, program director van het bachelor programma van de Faculteit Informatica van de UvA, aan bij de online sessie. Bart vertelde onder andere meer over het Innovation Centre van ABN AMRO en hoe goede doelen dit centrum kunnen inzetten voor thema’s als data-analyse, blockchain en kunstmatige intelligentie. Vervolgens gaf Sander een enthousiaste presentatie over KI en Big data en ging dieper in op de mogelijkheden van deze technologieën voor goede doelen. 'De UvA gaat graag de samenwerking aan met goede doelen door middel van afstudeerprojecten om zo onderzoek naar en gebruik van KI en Big data aan te jagen', zegt Sander tot slot.

Ben je geïnteresseerd geraakt? Je kunt hier (ingelogd) de opname van de kennissessie terugkijken. Deze opname is alleen beschikbaar voor medewerkers werkzaam bij leden.
Het onderzoek 'Exploring the succes factors for crowdfunding platforms' (pdf) van Maura van der Linden voor Stichting voordekunst kun je hier (ingelogd) lezen. 

Binnenkort volgt er meer informatie over de samenwerking met de UVA en het Innovation Centre van ABN AMRO. Als je alvast meer wil weten over de samenwerkingsmogelijkheden dan kan je Krista Jansen mailen via jansen@goededoelennederland.nl.

Informatie over Stichting voordekunst
Voordekunst geeft advies, begeleidt crowdfundingcampagnes en helpt zo de doelen van kunstenaars én de creatieve sector te bereiken. Donateurs kunnen via de website direct en gemakkelijk bijdragen aan het project van hun keuze. Met kleine en grote donaties van particulieren, fondsen en bedrijven zijn via voordekunst al meer dan 4.800 projecten succesvol gefinancierd.

Ledenberichten
Meer ledenberichten