Marketing & fondsenwerving

Webinar over succesvolle leadgeneratie en donateurswerving

Op donderdag 4 maart van 10.00 tot 11.00 uur was het webinar ‘Succesvolle leadgeneratie (en donateurswerving!) via social media’. Je hoorde hoe je een succesvolle, lead genererende campagne inzet via social media en hoe je om kan gaan met de leads.

Programma
Tijdens het webinar delen Jean-Pierre Briaire (Happy Horizon) en Anneke Salden (KNRM) de uitdagingen en de succesfactoren van de ‘Be-traceable’ sticker campagne. Happy Horizon was als marketingbureau met de campagne bijvoorbeeld genomineerd voor de Dutch Search Awards 2020. KNRM heeft een speciale ‘Be Traceable’-sticker ontwikkeld die je op je board, boot of materiaal plakt om aandacht te vragen van surfers. Surfers vullen hun naam en telefoonnummer in. Dit voorkomt dat als er surfmateriaal wordt gevonden, onnodige zoekacties worden gestart. Happy Horizon ontwikkelde voor deze ‘Be-tracable’ sticker van KNRM een online campagne op Instagram en Facebook. Het gratis aanvragen van de stickers zorgde voor leads en vervolgens voor donaties. Vanaf de start in augustus 2020 tot eind januari 2021 zijn ongeveer 3700 stickers aangevraagd en ruim 1000 donaties binnengekomen.

Jean-Pierre licht de uitdagingen van leadgeneratie aan de hand van de social media campagne toe: Hoe brengen we deze sticker via social advertising onder de aandacht? En zorgen we dat deze daadwerkelijk wordt aangevraagd zodat deze leads opgevolgd kunnen worden voor donaties? Windkracht speelde een cruciale rol in het campagnesucces. Hoe verwerken we deze factor geautomatiseerd in de campagnes? En ondanks de hoge prioriteit, was het mediabudget beperkt. Hoe kunnen we het budget zo efficiënt mogelijk inzetten?

Anneke vertelt tijdens het webinar onder andere over het doel van de campagne en hoe de KNRM de doelgroep via de ‘Be Traceable’ sticker aan zich heeft weten te binden (als donateur). Zij neemt je mee in het ontstaan en gebruik van deze sticker en hoe het aanvraagproces er eerst uitzag. Hoe maak je hier een goede succesvolle campagne van en volg je de leads op? Van eerste contact, naar lead, naar donateur!

We sluiten het webinar af met de belangrijkste ‘lessons learned’ over leadgeneratie en de opvolging hiervan en enkele tips waar je zelf ook mee aan de slag kunt.

De sessie wordt opgenomen.

Moderator
Marie-Claire de Waal is moderator van dit webinar. Marie-Claire is partner en strateeg bij WWAV, een bureau voor marketing en communicatie voor de non-profit sector. Ze is expert als het gaat om strategie ontwikkeling, direct marketingtechnieken, loyaltyprogramma’s en begeleiding bij veranderingsprocessen. Daarnaast is Marie-Claire lid van de ledenraad van NLFL en is ze de afgelopen jaren de drijvende kracht van de bestuurscommissie ”ontmoeten” geweest, die veel van onze mooie bijeenkomsten en activiteiten organiseert.

Sprekers
Jean-Pierre Briaire is Business Development Director bij Happy Horizon, een full service marketinggroep bestaande uit verschillende (branche)gespecialiseerde bureaus. Hij begeleidt al jaren diverse non-profits bij hun vraagstukken op het vlak van (digital) marketing en bedenkt samen met een team aan specialisten slimme oplossingen om doelstellingen te bereiken.

Anneke Salden is sinds 1,5 jaar werkzaam bij de KNRM als Hoofd Marketing, Communicatie en Fondsenwerving. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij helpt en redt mensen in nood op Zee en het ruime Nederlandse binnenwater. De redders en reddingboten komen in actie na een alarmering. De KNRM is bezig aan een transitie van met name offline communicatie en fondsenwerving naar een cross mediale inzet van kanalen, waarbij de afgelopen 1,5 jaar een enorme inhaalslag is gemaakt op online fondsenwerving.


Je kunt het webinar hieronder terugkijken: