Marketing & fondsenwerving

Webinar: Hoe past crowdfunding in jouw wervings- én marketingstrategie?

Hoe past crowdfunding in jouw wervings- én marketingstrategie? Ervaringen uit de culturele sector.
Crowdfunding is inmiddels niet meer weg te denken als financieringsmethode en marketingmiddel voor projecten; juist ook voor organisaties in de culturele sector. Maar hoe past crowdfunding tussen de andere vormen van privaat geven, zoals een vriendenvereniging of structurele donateurs, middle en major donors, en sponsoring? Hoe kunnen deze verschillende vormen elkaar versterken, en wat maakt crowdfunding als wervingsvorm uniek? Eén aspect is de marketingkracht van een crowdfundingcampagne, daar zoomen we op in. Hoe gebruik je je crowdfunding om jouw doelgroep aan je te binden?
Deze vragen worden besproken tijdens dit webinar waarin we aan de hand van twee inspirerende case studies uit de cultuursector met elkaar in gesprek gaan. Onder leiding van Jeltje Hillen, project manager bij voordekunst, spreken we met Lisanne Brouwer (Creative Funding), Judith van den Berg (ARTIS - Groote Museum) en Rob Tigelaar (Museum Catharijneconvent).
Over de sprekers
Lisanne Brouwer, crowdfundingexpert bij Creative Funding/voordekunst.
Creative Funding helpt organisaties met kennis, tijd en techniek om projecten vanaf circa 20.000 euro te financieren door publiek actief te betrekken en de achterban uit te bouwen. Creative Funding is onderdeel van crowdfundingplatform voordekunst. Ter introductie op het onderwerp vertelt Lisanne meer over waar crowdfunding past in de geefpiramide en fondsenwervingsstrategie, en hoe je optimaal gebruik kunt maken van de marketingwaarde van een crowdfundingcampagne.
Judith van den Berg, Relatiemanager Major Donors ARTIS
In mei 2022 opent ARTIS het Groote Museum. Rondom de opening voeren ze op dit moment een crowdfundingcampagne voor de inrichting van de Oostzaal van het museum, waarin ze een uitdagend educatief programma willen neerzetten. We gaan in gesprek met Judith van den Berg over hoe ARTIS deze campagne heeft ingezet als onderdeel van de marketing én fondsenwervingsstrategie rondom dit nieuwe museum.
Rob Tigelaar, Medewerker Development Museum Catharijneconvent
Eind 2021 haalde het team van Museum Catharijneconvent ruim 80.000 euro op via de crowdfunding voor hun Napolitaanse kerststal. Maar liefst 925 donateurs droegen hun steentje bij. Op dit moment loopt er een vriendenwervingsactie waarbij ze ernaar streven hun vriendenvereniging uit te breiden met ten minste 50 nieuwe vrienden. Met Rob Tigelaar gaan we in gesprek over hoe crowdfunding de eerste stap kan zijn in de geefpiramide en op welke manier je uit de groep donateurs ook structurele donateurs kunt werven en aan je kunt binden.
Jeltje Hillen, projectmanager bij voordekunst (moderator)
Jeltje is als projectmanager bij voordekunst eindverantwoordelijk voor de tak Crowdfunding voor individuele makers. Daarnaast houdt zij zich bezig met het organiseren van workshops en presentaties over voordekunst en is ze mede aanspreekpunt voor partners op het gebied van matchfunding.
Je kunt hier de opname terugzien: