Marketing & fondsenwerving

Bijeenkomst wetswijziging telemarketing, e-privacy en Code Postfilter

Op woensdag 24 maart van 15.00 - 16.30 uur organiseerde Goede Doelen Nederland samen met DMCC een online bijeenkomst over nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van telemarketing, e-privacy en de aanpassing van de Code Postfilter.

In één middag werden de deelnemers bijgepraat over nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van telemarketing, e-privacy en de aanpassing van de Code Postfilte en de gevolgen hiervan voor de fondsenwerving. Er werd uitgelegd wat er straks niet meer mag, met vooral een focus op hoe het dan wel kan. Wat betekent de opt-in voor telemarketing die waarschijnlijk per 1 juli 2021 wordt ingevoerd en de verruiming van het begrip klantrelatie voor je fondsenwerving? We bespreken kort de implicaties van de nieuwe Code Postfilter en we staan stil bij de Europese e-Privacy Verordening die aangescherpte regels stelt voor e-mail en cookies. Er wordt antwoord gegeven op vragen als:

  • Mag ik ook petitie ondertekenaars benaderen onder de verruiming van de klantrelatie?
  • Kan ik straks sms donateurs nog nabellen?
  • Moet er nog een bandje worden afgespeeld na afloop van een telemarketinggesprek?
  • Hoe vraag ik toestemming voor telemarketing op mijn (donatie)formulieren?
  • Is de klanttermijn bij direct mail en e-mail ook drie jaar?
  • Hoe moet ik verwijzen naar Postfilter op mijn reclamepost?
  • Mag een cookiewall wel of niet?

Sprekers

  • Krista Jansen, Goede Doelen Nederland – opening en moderator
  • Patrick Jordens, DMCC - over de totstandkoming van de wet en de belangenbehartiging
  • Jitty van Doodewaerd, DMCC - Telecomwet en e-privacy
  • Richard Groenewoud, Stichting Postfilter – Code Postfilter​

Presentaties
De presentaties en bijbehorende documenten staan achter de inlog.

Leden kunnen hieronder (ingelogd) de opname terugzien: